Visuele identiteit
Bij het behouden of creeëren van een visuele identiteit, is het belangrijk dat je de herkenbare huisstijl van het
bedrijf of product behoudt. Het moet daarbij wel professionaliteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid uitstralen, zodat mensen het ook serieus nemen en het zullen gaan herkennen. Ook is het belangrijk dat wat jij ontworpen hebt geschikt is voor de reclame branch, omdat het regelmatig zal verschijnen op bijvoorbeeld brochures, flyers, posters enzovoort. Het moet dus opvallen. Hierbij moet je vooral letten op de doelgroep waar het voor bedoelt is. Deze moet je dus niet uit het oog verliezen tijdens je ontwerp proces. Om er voor te zorgen dat jou werk een herkenbaar onderdeel wordt van het bedrijf, is door consequent hoge kwaliteit te leveren.
Het proces dat hierbij vooraf gaat, is een ontmoeting en een gesprek met de klant. Hierbij kom je te weten wat de klant wil uitstralen, wat voor een huisstijl hij al heeft, wat de doelgroep is enz. Naar aanleiding hiervan ga je een onderzoek doen en maak je je eerste schetsen. Het ontwerp en denk proces is hierbij het belangrijkste. Na ontwerpschetsen gemaakt te hebben, ga je terug naar de klant om deze schetsen te bespreken. De klant geeft zijn mening over jou schetsen en vanuit die mening ga je weer aan de slag.
Hierbij wordt je meestal wel vrij gelaten, maar dat is natuurlijk per klant weer verschillend. Je eigen inbreng bij dit alles deelt wel heel erg mee in de sfeer van het project en de illustraties. Hierbij zijn verrassingen, het 'body hebben' van je ontwerp, kwaliteit, helderheid en het duidelijk naar voren brengen van de kenmerken van het bedrijf cruciaal voor het versterken van de identiteit van het bedrijf/product. Het moet heel eigen
worden, anders, maar heel goed aansluitend bij het product of bedrijf.
Reclamewereld
In de reclame wereld (en in de andere takken van de illustratiewereld) is het belangrijk dat je een beetje selectief te werk gaat bij het kiezen van de opdrachten. In het begin kan je dit nog niet te veel doen, omdat je eigen stijl nog niet bekend genoeg is, maar laterna als je wat naam gemaakt hebt, is het beter om opdrachten te kiezen die bij je stijl passen. Opdrachtgevers hebben vaak eisen en voorwaarden waarvan ze willen dat jij er aan voldoet met je illustratie. Ze hebben vaak een duidelijk beeld van wat ze willen zien. Om hierbinnen dan je eigen ontwerp te maken, is vaak een uitdaging voor een illustrator. Soms moet je hierbij wat afwijken van je eigen stijl en persoonlijke smaak om de klant tevreden te houden. Meestal hebben de opdrachtgevers wel een goed budget, waardoor dit minder erg wordt. Je moet leren om wat flexibel te worden in deze wereld.
Het is met je illustratie natuurlijk de bedoeling dat je hetgene wat de opdrachtgever probeert te zeggen met zijn campagne, om deze goed over te brengen en duidelijk te maken wat de reclame over wil brengen. Hierbij moet je beeld iets toevoegen aan het verhaal. Het is bijna nooit zo dat je iets moet uitleggen of uitbeelden van het product. Het gaat meer om de sfeer en de looks die het uitstraalt.
In vergelijking met de uitgeeftwereld krijg je in de reclame wereld veel minder vrijheid en tegelijkertijd ook veel minder tijd om je illustratie uit te voeren. Soms moet het zelfs binnen één dag. Dit komt omdat de illustrator vaak de laatste in de rij van het hele bedenk proces zit en is daarbij dus de dupe van het feit dat er bijna geen tijd meer over is. De budgetten in de reclame wereld zijn daar in tegen vaak wel veel groter.
In de reclamewereld is het dus voornamelijk veel onderhandelen en bespreken met de opdrachtgever, om samen tot een goed ontwerp te komen. De vrijheid van je werk hierbij laat daarom soms wat te wensen over.
(naar aanleiding van de interviews van: Bert van den Broek, Stang Gubbels)
EDIT
Procedure van het komen tot een reclame werk:
Een klant komt met een voorstel en dus met een idee en stapt hiermee naar een reclame bureau. Hier overlegt hij met de artdirector over zijn idee en worden er al een paar kleine voorstellen en ontwerpschetsjes gemaakt. Als dit gesprek eenmaal afgerond is, dan gaat de artdirector binnen het reclamebureau zoeken naar de juiste illustrator of grafisch ontwerper voor de opdracht. Deze illustrator of grafisch ontwerpen gaat aan de slag met het idee en begint met het vergaren van informatie en beeldmateriaal om zo te komen tot zijn eerste schetsen. Deze legt hij weer voor aan de artdirector en zo ontstaat er eigenlijk een soort wisselwerking van ideeën en voorstellen om uiteindelijk tot het laatste ontwerp te komen. Dit ontwerp wordt voorgedragen aan de klant en als deze er tevreden mee is, dan wordt de productie van alles in gang gezet en kan men beginnen met het drukken van het reclame werk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten